About

Johan Guelluy, CIO van Generali.

Generali

De Generali Groep werd in 1831 opgericht in de Italiaanse stad Triëst. Vandaag is de Groep één van de grootste verzekeraars ter wereld en bekleedt hij een leiderspositie in Europa. Generali Belgium is sinds 1901 aanwezig in België en is ondertussen uitgegroeid tot een belangrijke speler op de Belgische verzekeringsmarkt. Via hun 430 medewerkers en meer dan 1000 tussenpersonen bedienen ze ca. 530.000 klanten.

“Belgische verzekeraars zullen binnen 2 jaar tot de Insurtech-koplopers van Europa behoren.” Deze uitspraak komt uit de mond van Johan Guelluy, CIO van Generali Belgium. Zijn maatschappij zette alvast de toon met Quick Quote. Lees hier wat ze nog meer van plan zijn.

“In onze mature markt met sterke concurrentie moéten de Belgische verzekeraars nu razendsnel innoveren en digitaliseren”

“Binnen 2 jaar behoort België tot de Insurtech-koplopers”

“In onze mature markt met sterke concurrentie moéten de Belgische verzekeraars nu razendsnel innoveren en digitaliseren”, zegt Johan Guelluy, Chief Innovation Officer bij Generali Belgium. Hij verwacht dat ze daardoor binnen 2 jaar tot de koplopers van Europa zullen behoren.” Zijn eigen organisatie zet alvast de toon met een Europese primeur: Quick Quote. We vroegen Guelluy wat innovatie voor zijn bedrijf betekent en wat Generali nog meer van plan is.

Europese primeur

Begin 2018 zette Generali in Niet-Leven een digitale vernieuwingsgolf in met de lancering van de Quick Quote. “Quick Quote maakt verzekeringen mega cool” was één van de vele positieve reacties van de makelaars”,  zegt Guelluy. “De app vergemakkelijkt de sales pitch van de makelaar. Aan de hand van een foto van de wagen kan hij binnen de 60 seconden een offerte opmaken en aan zijn klant bezorgen. De tool is gebaseerd op het first-time-right-principe en hanteert geolocalisatie en nummerplaatherkenning. Alle gekende gegevens worden, met respect voor de privacy, automatisch gebruikt om de premie te berekenen.”

Misperceptie

Quick Quote werd heel bewust ontwikkeld voor de makelaars. Autoverzekeringen zijn geen commodity: ze blijven complex omdat je altijd rekening moet houden met de behoeften van de eindklant. De makelaar heeft hier een grote toegevoegde waarde.” Er leeft volgens Guelluy trouwens een misperceptie in de Belgische markt dat digitalisering tégen de makelaars zou werken. “Niets is minder waar: tools als Quick Quote helpen de makelaar om zijn klanten efficiënt en bijzonder transparant te adviseren. Zo’n tool versterkt het deskundig advies van de makelaar én vergroot het vertrouwen in hem.”

Door een nieuwe bril

Innovatie hoeft niet altijd het gebruik van nieuwe technologieën te impliceren, vindt Guelluy. “Het betekent ook dat je met een nieuwe bril kijkt naar wat er is, manieren vindt om zaken te vereenvoudigen voor klanten en makelaars. Technologie is daarbij niet per sé noodzakelijk, maar biedt wel heel vaak nieuwe mogelijkheden.”

Positieve impact op de organisatie

“Wanneer je binnen je organisatie voor het eerst de plannen voor een revolutionaire innovatie als Quick Quote voorstelt, stuit je vooral op ongeloof als in ‘dat is gewoon niet mogelijk’. En het vergt inderdaad een hele ommezwaai. Er volgen hevige discussies met actuarissen over de assumpties die je als uitgangspunt voor je tool neemt, je krijgt te maken met de GDPR-wetgeving, enz. Maar zodra je het prototype lanceert, groeit het aantal believers binnen je bedrijf. En wanneer de makelaars uiteindelijk meteen uiterst positief reageren, weet je dat het goed zit. Dit hele proces wekt een enorm vertrouwen en wakkert het enthousiasme aan. Onze makelaars en medewerkers willen méér van dat en brengen zelf nieuwe ideeën aan. Wees er maar zeker van dat er nog innovaties zullen volgen die een meerwaarde bieden voor onze makelaars en klanten!”

Simplicity is the ultimate sophistication

De strategie van Generali Belgium is er een van op digitalisering gebaseerde groei in Leven en Niet-Leven. In Leven Tak 23 is de verzekeraar nu al de snelste groeier en de Belgische nummer 4 na de bankverzekeraars. In retail Niet-Leven ambieert het bedrijf dezelfde groei. “In die optiek bouwen we onze digitale tooling verder uit. Efficiëntie en gebruiksgemak voor eindklant én makelaar zijn daarbij onze leidraad. Simpel maken wat complex is, dat is onze ambitie.”

Full speed vooruit

Eind 2016 lanceerde Generali de Risk Class & Correlation Tool voor tak 23. Met deze tool kunnen makelaars fondsen voor hun klanten selecteren en nagaan of deze onderling goed correleren. Zo kan de makelaar de portefeuille van zijn klant diversifiëren en zo goed mogelijk inspelen op zijn

behoeften en beleggersprofiel. Ook nieuw was de Reporting Tool, waarmee de makelaar de volledige situatie van het tak 23-contract van zijn klant kan bekijken. “Sinds de lancering van deze tools gaat de innovatie bij Generali full speed vooruit.”

Ensur was als project manager betrokken bij de nieuwe tariefsetting achter de Quick Quote. In combinatie met onze project management rol, bieden we vanuit onze markt-, product- en proceskennis ook steeds ondersteuning op inhoudelijk vlak. In dit project betrof dit hoofdzakelijk het mee helpen verder verfijnen en vertalen van de bedrijfsstrategie naar klant-, product- en tariefniveau.

Wilt u een beroep doen op ons project management, stuur ons dan gerust een mailtje via info@ensur.be .

Hebt u een vernieuwend idee, dat niet (voldoende snel) geconcretiseerd raakt of waarvoor binnen uw organisatie niet de mogelijkheden beschikbaar zijn om het te ontwikkelen en snel te vermarkten, dan faciliteren wij uw innovatie via ons vehikel EnsurTech.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here